وظیفه ما : ادامه ی مبارزه...

وبلاگ شخصی مقداد ده نمکی

وظیفه ما : ادامه ی مبارزه...

وبلاگ شخصی مقداد ده نمکی

وظیفه ما : ادامه ی مبارزه...

نفود و نفوذ جریانی رو جدی بگیریم

موجیم که اسودگی ما عدم ماست

۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

سلام و عرض ادب و تشکر از مخاطبینی که از کشور چین و کره جنوبی مطالعه ای داشتتند .لطفا با نظرات خود نیز، مارا کمک بفرمائید@

متن مصاحبه اقای صادق زیباکلام رو از سایت ایشان بخوانید من در اینجا به تحلیل کوتاه در باب یک جمله کلیدی این عزیز میپردازم که در متن مصاحبه ایشان بارها مورد تاکید قرار گرفت :

ایشان بار هافرمودند "اینکه چه گرفتیم و چه دادیم اصلا مهم نیست مهم اینست که این گنبد بی اعتمادی غرب به ایران ترک برداشت "

 1- اقای دکتر هر ادم عاقلی ولو  بیسواد هم، بر سر هر سفره ای که پا میگذارد و یا به هر جلسه ای که قدم میگذارد اول حساب  سود و صرفه خودش(مالی سیاسی اجتماعی ...)را میکند ،اینکه برای شما مهم نیست که چه گرفتید و چه دادید ،پس به مردم حق بدید که  شما را شریک طرف مقابل بدانند چون طرف مقابل مثقال به مثقال محاسبه میکند و تا 2*2 انها نشود 18تا پا به میز مذاکره نمی گذارند

2-اما ترک این گنبد بی اعتمادی غرب به ایران : لازمه بدانید که این گنبد در زمان دوستان اصلاح طلب شما به همین بهانه اعتماد سازی و تعلیق داوطلبانه و امضای پروتکل ،نه که ترک بلکه کلا برداشته شد و دوباره این گنبد اهنین که البته دیگر ترک بردار نیست به دست با کفایت جوانان هسته ای و خون انان ساخته شد ضمنا یادتان باشد چون دشمن حساب و کتابش دقیقه و مثل شما نیست پس هر کجا فهمید که ما خوب کار کردیم از ما شهید گرفت و عینا یادتان باشد که این دوستان شهید ما مورد حمایت دولت اصولگرا بودند

3-اقای دکتر آن وقت که هواپیمای مسافربری ما را در اسمان با موشک جنگی زدند ،ان موقع چی ؟ به ما اعتماد نداشتند؟ 

شما که اهل وب گردی هستید لطفا جستجو کنید که در طول تاریخ یک چنین حمله وحشیانه ای سابقه دارد یا نه ؟

پس اعتمادی وجود ندارد ،اساسا نمی خواهند که اعتمادی وجود داشته باشد(ادمی که خواب است رو میشود بیدار کرد ولی ادمی که خودش را به خواب زده دیگر نمی شود بیدار کرد

4- اقای دکتر :# گر در خانه کس است    یک حرف بس است #

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۵۱
مقداد ده نمکی

با سلام . درود بیکران بر شهدای گرانقدر اسلام  و فرهنگ مترقی شان  که در تمام تاریخ ، باتدبیر لازم  از هیچ ، همه چیز ساختند و امید را در زندگی مردم جاری کردند و باز هم درود به کسانی این شعار را دادنند و هیچ تدبیری نکردند تا بتوانند امیدی را در دل مردم جاری کنند و اصطلاحا نتوانستند از همه چیز ، هیچ بسازند.

در این فکر بودم که چرا رئیس محترم دولت "تدبیر و امید "   اینقدر زود از کوره در رفتند و در اقدامی ناپسندانه منتقدان خود را با لفظی نادرست "بی سواد " خواند ....؟

فارغ از اینکه لیستی از منتقدان را که بخشی از اکابر دانشمندان روزگار ما هستند و برخی هم حامی دولت تدبیر و امید بودند را در در مطلب قبلی آوردم تا  باسواد یا بی سواد بودن انان را به بوته امتحان در حضور شما خواننده محترم  بگذارم.

تدبیر یعنی اینده نگری و برنامه ریزی بر اساس داشته ها و واقعیت ها ، واقعیت مطلب این است که با توجه به رای دکتر روحانی که لب مرز بود شایسته نبود ، هنوز که  از گرد راه نرسیده منتقدان وبرخی دوستان را با چنین لفظی از میدان به در کند واز سبد رای خودش بیرون بیاندازد و اگر این موضوع از شخص دیگری که در سبدش 25 میلیون رای داشت ، سر میزد شاید اسمش را میشد تدبیر گذاشت ،ولی با توجه به واقعیت و حقیقت(که در مطالب قبلی فرق بین این دو را توضیح دادم) اینطور استنباط میگردد که مسئول دولت تدبیر و امید ،خود از مقوله ی تدبیر محروم است و فعلا به امید پرداخته پس بهتر است بگوییم در حاضر شعار دولت این است  " دولت امید به تدبیر ". ما هم دعا میکنیم @یا زهرا@فقط مواظب زمان باشید که به سرعت داره میگذره                                                   

                                                                                              

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۲ ، ۰۶:۵۴
مقداد ده نمکی

سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی بازدید از توانمندی های دانشگاه جامع امام حسین(ع) در واکنش به تهدید و ادعاهای وزیر خارجه آمریکا مبنی براستفاده از گزینه نظامی علیه ایران اظهار داشت: آقای کری این را بداند نبرد مستقیم با آمریکا قوی ترین رویای مردان مومن و انقلابی در سراسر جهان است. تهدیدات شما برای مردم انقلابی ما بهترین فرصت هاست. پیشوایان اسلام سال ها است ما را برای یک نبرد بزرگ و سرنوشت ساز آماده کرده اند. بعید می دانم مردان عاقل شما اجازه دهند آمریکا که در یک سوی این نبرد سرنوشت ساز قرار می گیرد، گزینه مضحک نظامی را از روی میز به صحنه عمل بکشاند.

وی افزود: ما می دانیم شما بدهکارترین کشور جهان هستید. و همه می دانند ناتوانی شما در حل مسایل و مشکلات اقتصادی تان آمریکا را چند هفته به تعطیلی کشاند. خورشید تمدن امپریالیستی شما به مغرب خود نزدیک شده است. بیش از این با تکرار راهبردهای شکست خورده مانند استفاده از قدرت نظامی، فروپاشی تمدن خود را شتاب ندهید.

فرمانده کل سپاه با بیان این که آمریکا و قدرت های نظامی وابسته به او در مقابل چشم مردم مجاهد و با ایمان ما بسیار کوچک و حقیر هستند، خطاب به مقامات جنگ طلب آمریکایی تصریح کرد: اگر شما تخصص و فهم مسایل نظامی یا امنیتی را ندارید، از کارشناسان مجرب خود بپرسید آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عملی کردن گزینه نظامی علیه ایران را دارد؟

سرلشکر جعفری خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که به ما می رسد هم کارشناسان سیاسی و هم صاحب نظران امنیتی آمریکا، گزینه نظامی را برای ایران تنها مناسب روی میز ماندن می دانند! ولی استفاده از آن را در عمل به صلاح امنیت ملی آمریکا نمی دانند و هشدارهای خود در این رابطه را به مسئولین آمریکا بارها داده اند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به این که ایران و ایرانی از تهدید خارجی نمی هراسد، بلکه به گواهی حوادث تاریخی پس از انقلاب آن را عامل انسجام جامعه مومن، انقلابی و غیرتمند ایران و متحدین انقلابی اش در سراسر جهان می داند گفت: به آمریکایی ها توصیه می کنم اعتبار کلامتان را متناسب توانمندی های خود و طرف مقابلتان خرج کنید و بیش از این خود را مورد تمسخر جامعه غیور و انقلابی ایران اسلامی قرار ندهید.

وی در پایان با طرح این سوال که آیا می دانید چندهزار مسلمان انقلابی که دل در گروی انقلاب اسلامی داشته و به حقانیت آن ایمان آورده اند در سراسر جهان در انتظارند تا شما این گزینه را از روی میز به صحنه عمل بیاورید؟ توصیه کرد: اگر نمی دانید بیاندیشید یا تحقیق کنید و یا لااقل تا زمانی که قرار است منتظر حکم عقل عاقلان خود بنشینید از به کار گیری این عبارت مضحک و بدون پشتوانه خرد و اندیشه ورزی پرهیز نمایید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ بهمن ۹۲ ، ۰۱:۰۴
مقداد ده نمکی

                                                                               

هر فرد در طول حیات خود ممکن است بارها توسط دیگران مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی از این ارزشیابی ها دارای جنبه های تشویقی و برخی دیگر منتقدانه است. انتقاد از دیگران در صورتیکه هوشمندانه انجام شود آثار بسیار مفیدی خواهد داشت، درغیر این صورت ممکن است با واکنش های منفی مختلف مواجه شود. این رفتار، هنری است که باید آموخت و بدون آگاهی از روش کاربرد آن زیان بار خواهد بود.
انتقاد درست آن است که ضمن تاکید بر نقاط قوت به نقاط ضعف فرد نیز اشاره کند و با ارایه راهکارهای مناسب برای رفع آن سخن به میان آورد.صبح روز سه شنبه رییس جمهور در اجلاس روسای دانشگاه ها و مدیران پارک های علم و فناوری حاضر شد و در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه ها به سخنرانی پرداخت. آقای روحانی در بخشهایی از سخنانش در این اجلاس به نقدهای صورت گرفته به توافقنامه ژنو اشاره کرد و با «بی سواد» خواندن منتقدان توافق ژنو گفت:«چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو،‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند.»
                                                                       
        

آنچنانکه در ماه های سپری شده از دولت آقای روحانی شاهد بوده ایم، رئیس جمهور، بدون آنکه پاسخی به انتقادات اصولی و دقیق مطرح شده نسبت به توافقنامه ژنو داشته باشد، با ادبیات روزهای قبل از انتخابات که منتقدان عملکردش در پرونده هسته ای زمان اصلاحات را «بی سواد» خوانده بود، این بار نیز ترجیح داد با تکرار همان روش، اساتید و منتقدان توافق ژنو را با برچسب «بی سواد» به حاشیه رانده و علنا از چهره های دانشگاهی بخواهد که در حمایت از این توافقنامه عجیب و پرحاشیه، وارد میدان شوند.این در حالی است که رئیس جمهور محترم دقیقا روشن نکرده اند که آیا مراد از منتقدین بی سواد، دانشمندان هسته‎ای منتقد به تعطیلی تاسیسات هسته ای کشور هستند و یا اساتید مبرزی چون امثال دکتر سعید زیباکلام (دکترای فلسفه غرب و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) که این روزها تمامی پروژه های علمی خود را به حالت تعلیق درآورده و برای روشنگری در قبال این توافقنامه غیرقابل دفاع، به دانشگاه های مختلف کشور سفر می کنند.

در همین حال آقای روحانی باز هم روشن نکرده اند که آیا منظور از شخصیت‏های علمی و باسواد مدافع توافقنامه ژنو امثال صادق زیباکلام، سیروس ناصری، حسین موسویان و ... است!؟ چرا که تا کنون شخصیت‎های بارزتری غیر از این اشخاص حاضر به دفاع از توافقنامه ژنو نشده اند. هر چند که طبیعی به نظر می رسد که اساتید برجسته دانشگاه ها به میدان دفاع از توافقنامه ژنو نیایند چنانکه طبق اخبار واصله به رجانیوز، تعدادی از اساتید مطرح علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه های کشور که از قضا موافق دولت آقای روحانی نیز هستند تاکنون ضمن امتناع از دفاع نسبت به توافق ژنو، برخی مفاد و جزییات آن را به سود کشور ندانسته و حتی آنرا با توافقنامه های مذلت بار تاریخ ایران مقایسه کرده اند، بر همین اساس این انتظار زیادی از این اساتید است که اعتبار علمی خود را بواسطه چنین توافقنامه ای به خطر بیاندازند.

به نظر می رسد بهتر است برای قضاوت بهتر و دقیق تر در این باره رییس جمهور محترم طی مذاکراتی با رییس سازمان صدا و سیما ضمن برداشتن فشارهای متعدد برای عدم نقد این توافقنامه در رسانه ملی و همچنین دیگر مطبوعات، مجوز یک مناظره ساده تلوزیونی میان «موافقان با سواد» و «منتقدان بی سواد» توافق ژنو را صادر کند تا آحاد مردم در این باره به قضاوت روشن تری برسند.شاید بهتر باشد رییس جمهور با سعه صدر بیشتر و احترام نسبت به منتقدان دلسوز کشور، با فراموش کردن التهابات دوران انتخابات که منتقدان عملکرد خود در دوره اصلاحات را «بی سواد» خطاب می کرد، تلاش کند تا به معنای واقعی کلمه «رییس جمهور همه مردم ایران» باشد نه آنکه هر از چندگاهی با برچسب های مختلف از جمله «تازه انقلابی شده ها»، «جنگ نرفته ها»، «بی سوادها»، «افراطی ها»، «همسوهای با اسراییل» و ... به جای پاسخ دادن به اصل نقدها، تلاش کند تا منتقدان را از میدان نقد به در سازد.

هر شعار، ایده و آرمانی بالاخص آنگاه که در سطوح اجتماعی – سیاسی مطرح ‌شود، وقتی معنای واقعی خود را می‌یابد که به زیور عمل نیز مزین گردد و ظرفیت تحقق عینی و عملی نیز داشته باشد. طبیعی است که در تحقق عملی آن شعارها، اولویت با افراد و جریان‌های است که خود طراح و پیشنهاد دهنده آن بوده‌اند. در طول دو سه دهه اخیر ملت بزرگ ایران شاهد طرح شعارها و ایده‌هایی چون اصلاح طلبی، عدالت خواهی، آزادی خواهی, استکبار ستیزی و ... بوده‌اند. عمل به این شعارها خود بهترین معیار برای قضاوت افکار عمومی نسبت به جریان‌های سیاسی است که از تابلودار این شعارها بوده اند.

شعار "اعتدال گرایی" نیز از جمله این ایده‌های اجتماعی - سیاسی است که توسط آقای روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم طرح گردید و توانست اعتماد اکثریت ملت را کسب نماید و صاحب ایده را بر مسند ریاست جمهوری بنشاند. از این پس و با آغاز به کار دولت یازدهم، تحقق عینی و عملی شعار "اعتدال گرایی" که به ادعای حامیان آن در حد یک گفتمان و دکترین عملی سیاست‌ورزی خودنمایی می‌کند، به مطالبه عمومی ملت ایران تبدیل شده است و دولت اعتدال در قبال عملکرد خود باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

اما متاسفانه در این مسیر علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، گاه شاهد تندروی‌ها و افراطی‌گری‌هایی هستیم که  ادعای اعتدال ورزی را با تردید مواجه ساخته است. شاید این نقض غرض و فاصله گرفتن از مفهوم پسندیده این شعار از جانب برخی اطرافیان رئیس جمهور قابل تحمل باشد، اما از شخص رئیس جمهور محترم که صاحب این شعار است برای پابرجا ماندن ارزش این شعار انتظار بیشتری می‌رود.

تکرار این سخن که "برخی پیام‌ انتخابات 24 خرداد را نشنیده‌اند" از جمله فاصله گرفتن از این شعار و یادآور سرایت فضای پراحساس قبل از انتخابات به بعد از آن است که با مشی اعتدال قابل جمع نیست.آخرین نمونه این فاصله‌گیری‌ها اظهاراتی است که صبح روز سه شنبه در اجلاس روسای دانشگاه ها و مدیران پارک‌های علم و فناوری به وقوع پیوست. رییس جمهور در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها به سخنرانی پرداخت و در بخشهایی از سخنانش به نقدهای صورت گرفته به توافقنامه ژنو اشاره کرده و با «بی سواد» خواندن منتقدان توافق ژنو ابراز می‌دارد:

«چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو،‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند.»

چنین اظهارنظری غیرواقع بینانه که باتحقیر منتقدین همراه و آثار احساس و تا حدودی عصبانیت در آن مشهود است، در زمره نشانه‌هایی است که افکار عمومی را در پایبندی دولت یازدهم به شعار اعتدال گرایی دچار تردید خواهد کرد.به هر حال در جامعه همواره مخالفینی وجود دارند که فارغ از درستی یا نادرستی ادعاهایشان، و مطابق با عقل و شرع و عرف سیاسی باید برای صبورانه نظراتشان را شنید. این موارد اختلافی اتفاقا آنگاه بیشتر خواهد شد که موضعات محل مناقشه از حساسیت بیشتری در سطح جامعه برخوردار باشد. امروزه در صدر این موضوعات و مناقشات مساله دیپلماسی هسته‌ی دولت یازدهم است که حتی در بین هواداران دولت روحانی نیز منتقدینی دارد، همانطور که سیاست‌های هسته‌ی دولت نهم و دهم نیز همواره مورد انتقاد اصلاح طلبان و حتی شخص آقای روحانی قرار داشت.به هر حال مذاکرات آقای ظریف و گروه 5+1 چیزی نیست که نتایج آن تنها در سرنوشت بخشی از جامعه اثرگذار باشد. این مساله امروز به موضوعی ملی بدل شده که سرنوشت تک تک افراد جامعه به آن بستگی دارد، لذا نباید انتظار داشت که دهن‌ها بسته شده و منتقدین و مخالفین به بی‌سوادی و قلم به مزد بودن متهم شوند!

بنظر می‌رسد حتی در بین اساتید دانشگاه نیز جمع قابل ملاحظه‌ای هستند که آنان نیز جزو منتقدین دیپلماسی هسته‌ای به حساب می‌آیند اما گویا چون نظراتشان با مذاکره کنندگان همسو نیست، صبر و حوصله‌ای برای تحمل و شنیدن سخن آنان  وجود ندارد. که اگر اینگونه باشد می‌تواند دولت اعتدال را دچار آفت و بیماری‌ای سازد که دولت‌های گذشته نیز به خاطر وجود برخی بی‌تدبیری‌ها و افراطی‌گری‌ها در مقاطعی بدان دچار گردیدند!

دولت یازدهم نقد را تحمل نمی‌کند. رئیس دولت یازدهم بارها با اظهارات خود منتقدان را در معرض تهمت‌ها و توهین‌های سنگین قرار داده است. از تازه انقلابی و یک‌شبه انقلابی گرفته تا کاسب تحریم و این بار، او منتقدان محتوای توافق ژنو را «بی‌سواد» دانست. حسن روحانی دیروز در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مدیران پارک‌های علم و فناوری به منتقدان محتوای توافقنامه ژنو تاخت. او که در جمع برخی اساتید دانشگاه سخن می‌گفت، همچنین گلایه‌هایی نیز به اساتید دانشگاه داشت. او گلایه کرد که چرا کسی از جامعه دانشگاهی از او و عملکرد وزارت امور خارجه‌اش در موضوع هسته‌ای و بویژه توافق ژنو علنا حمایت نمی‌کند. روحانی البته همین منتقدان به زعم او بی‌سواد را به دریافت پول از جاهای خاص نیز متهم کرد. به گزارش ایسنا، جملات جنجالی روحانی در این سخنرانی از این قرار است: «می‌خواهم یک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ البته شما باید نقد کنید اما من می‌خواهم بگویم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط‌‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو،‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند». وی افزود: چرا فقط یک عده معدود که از جاهای معدودی تغذیه می‌شوند؛ صحبت می‌کنند؟ البته نمی‌گوییم آنها حرف نزنند ولی چرا فقط آنها صحبت می‌کنند؟ چرا فقط یک عده کم‌سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا آنها به میدان نمی‌آیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمی‌بخشد.

این ادبیات روحانی البته همانگونه که گفته شد مسبوق به سابقه است. او پیش‌تر با اظهارات خود منتقدان محتوای توافق ژنو را در معرض اتهاماتی نظیر «کاسبی تحریم» و «تازه انقلابی» و «افراطی» قرار داد و این اتهامات به صورت وسیعی مورد استفاده حامیان رسانه‌ای روحانی قرار گرفت. اینک آقای روحانی معتقد است منتقدان محتوای توافقنامه ژنو بی‌سوادند و از جاهای خاص پول می‌گیرند. این یک اتهام سنگین و هزینه‌ساز است. برخی معتقدند روحانی این اظهارات تند را درست در زمانی مطرح کرده که در جامعه یک انتقاد فراگیر به دلیل بی‌تدبیری دولت در ماجرای سبد کالا شکل گرفته است. از سوی دیگر سوء‌مدیریت دولت در وضعیت خطرناک استان‌های شمالی که طی روزهای اخیر به واسطه بارش برف و باران به‌وجود آمده نیز یکی از موضوعات مطرح و برجسته در افکار عمومی است. بنابراین از این نگاه، شاید این اظهارات تند روحانی بتواند تاحدودی سوءتدبیر ملموس دولت در این ماجراها را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این حال این اظهارنظر روحانی موضوعی نیست که تنها بتوان در اندازه یک تهمت یا اهانت آن را قلمداد کرد. در اظهارنظر روحانی تمام منتقدان تجمیع شدند. منتقدانی که اکنون یک جامعه وسیع از مراجع عظام تقلید و علما تا دانشمندان هسته‌ای و اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس را تشکیل داده‌اند. بنابراین به نظر نمی‌رسد به بهانه تحت‌الشعاع قراردادن افتضاحاتی مانند سبد کالا یا سوء‌مدیریت در بحران مناطق شمالی کشور، چنین توهینی نسبت به این جامعه وسیع منتقدان صورت بگیرد. البته مروری بر نحوه تعامل این دولت با منتقدان طی 6 ماه اخیر نشان می‌دهد، یک نوع نگاه مشترک نسبت به منتقدان میان آنان وجود دارد. از اظهارات عجیب محمود سریع‌القلم، عقل منفصل روحانی در انتقاد از اظهارنظر توده‌های مردم درباره موضوع هسته‌ای تا ادبیات فاخر اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی و توهین‌های مکرر او به منتقدان، همه نشان از باور مشترک آنان نسبت به موضوعاتی مانند دیدگاه‌های مختلف و منتقد دارد.

چرا اساتید حمایت نمی‌کنند؟
اما موضوع مهم و قابل تامل در اظهارات روحانی، انتقاد یا در واقع گلایه او از اساتید دانشگاه بود. روحانی از اساتید دانشگاه به دلیل عدم حمایت علنی از محتوای توافق ژنو انتقاد کرد. این نگرانی البته قبل از این نیز از سوی برخی عوامل رسانه‌ای او مطرح شده بود. آنها گلایه دارند که چرا در مقابل جامعه وسیع منتقد محتوای توافقنامه ژنو، کسی به دفاع از مفاد این توافقنامه برنمی‌خیزد. این یک موضوع بسیار مهم است. قاعدتا اکنون دیگر نمی‌توان بهانه‌هایی مانند هراس جامعه دانشگاهی نسبت به دفاع از محتوای توافق را ادعا کرد. اکنون دولت در اختیار حسن روحانی است و فضا برای دفاع اساتید از او فراهم است. با این حال دلیل عدم حمایت آنان از محتوای توافق چیست؟

به نظر می‌رسد نخبگان دانشگاهی نگاهی مردد به توافق ژنو دارند. آنها اعتبار علمی خود را در یک موضوع مشکوک و مردد هزینه نخواهند کرد. تردید جامعه دانشگاهی نسبت به آنچه در ژنو اتفاق افتاد یک واقعیت انکارناپذیر است. آقای روحانی به جای آنکه جامعه دانشگاهی را به دلیل عدم همراهی با سیاست‌های او در حوزه هسته‌ای شماتت کند، شاید باید نسبت به اعتقاد خود درباره توافقنامه تجدیدنظر کند. نمی‌توان جامعه دانشگاهی را به دلیل عدم حمایت از محتوای توافق ژنو سرزنش کرد. جامعه دانشگاهی همانند همه مردم دیده است که آقای روحانی تنها چند ساعت پس از توافق ژنو صراحتا اعلام کرد حق غنی‌سازی ایران در متن این توافقنامه تثبیت شده است اما کمی بعد که متن توافق منتشر شد، کسی چنین موضوعی را در متن توافق ندید. آیا باید انتظار داشت جامعه دانشگاهی چشم بر این موضوع ببندد و صرفا از موضع سیاسی به حمایت از این توافقنامه بپردازد؟ جامعه دانشگاهی عدم توازن در توافق ژنو را به خوبی مشاهده کرده و می‌داند زمانی که ایران در گام نخست با توقف غنی‌سازی 20 درصد اقدام به نابودی ذخیره آن می‌کند، در واقع نگرانی اصلی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را از بین برده است اما در مقابل این امتیاز بزرگ، ایران چه امتیازی دریافت کرده است؛ آیا آقای روحانی انتظار دارد اساتید علوم سیاسی و حقوق بین‌الملل برای چنین تدبیری کف بزنند؟ جامعه دانشگاهی به خوبی می‌داند آمریکایی‌ها توافق ژنو را به مثابه یک دالان فشار بر ایران تلقی می‌کنند. آنها اظهارات جان کری را می‌شنوند که ایران را تهدید می‌کند در صورت عدم اجرای تفسیر آمریکا از توافق ژنو، منتظر گزینه نظامی باشد. اساتید دانشگاهی ما در واقع همه این موارد را دیده و می‌بینند. از همه مهم‌تر به نظر نمی‌رسد ادبیات آقای روحانی درباره منتقدان توافق ژنو شایسته آن جمع نخبگانی بوده باشد. سخنرانی در میان دانشگاهیان چارچوب و مختصات خاص خود را دارد و باید متناسب با شأن آنان اظهارنظر کرد. به نظر می‌رسد این اظهارنظر آقای روحانی در تخریب منتقدان، موجب بهبود ذهنیت جامعه دانشگاهی نشده و نخواهد شد.

اما چاره چیست؟آیا زیباتر نیست که در تقابل با اصحاب نقد، پاسخگویی متین را جایگزین فرافکنی کنیم؟!به راستی چگونه است که شما رئیس‌جمهور خونریز آمریکا را «مؤدب و باهوش» می‌دانید اما با مردم وطن خود، اینگونه سخن می‌رانید؟! و وقتی شما چنین سخن می‌گویید، دیگر چه انتظاری از مشاوران ارشد حضرتعالی است که رای نیمی از مردم را رای به بی‌قانونی نخوانند؟!

آقای روحانی!
این رفتار و گفتار، قطعا زیبنده دولتی که قرار بود مدد از خرد و خردورزان بگیرد نیست. ان‌شاءالله با تغییر نگاه به مردم و اصحاب نقد، شاهد تدبیر واقعی- و نه شعاری!- در دولت کنونی باشیم و از یاد نبریم که دولت‌ها به عبارتی همه موقتند و آنچه باقی و ماناست، ملت عزیز و سرافراز ایران است. بنظر می‌رسد با به میدان آمدن صبر و حوصله همیشگی رئیس جمهور محترم و هم نوایی عملی با شعار اعتدال گرایی و به کارگیری استدلال بیّن و زبان لیّن به جای سخنان رنجش آور، فرصت ارزیابی دقیق از مسایل و داوری مردمی فراهم می‌آید.در پاسخ به این اظهارات رئیس‌جمهور باید گفت، ما بی‌سوادیم و سواد شما هم در نحوه توزیع سبدکالا کاملاً نمایان و مشهود بود. بهترین پاسخ به آقایان همین یک مصرع است که گفت، ادب مرد به ز دولت اوست.

در جهان امروز نقش احساسات و افکار انسانی در توسعه و تکامل انسان‌ها ، سازمان‌ها و جوامع پررنگ گشته است و برقراری ارتباطات و هم‌اندیشی بین آنها از اهمیت بیشتری برخوردار گشته است. اگر فردی آگاه و توانمند نسبت به احساس و عملکرد ضعیف و نامطلوب افراد یا واحدهای دیگر بطور مطلوب و مفید اظهارنظر کند، از قدرت انتقاد موثر و مثبت بهره‌برداری کرده است، او به خوبی به نقاط قوت و ضعف طرف مقابل واقف است و درصدد تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف وی برمی‌آید.
به علاوه به آگاه سازی وی از فرصت‌ها و تهدیدات محیط می‌پردازد. مدیران آگاه برای اصلاح و توسعه فردی ، گروهی و سازمانی و نیز برای انتقال دانش و مهارت خود به دیگران و اصلاح آن‌ها لازم است تا از قدرت انتقاد مثبت برخوردار باشند. چرا که در فرایند مشاوره علاوه بر مهارت فنی ، مهارت انسانی و رفتاری حائز اهمیت بسیاری است. از سوی دیگر هر انسانی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد، با بکارگیری هوشمندانه و به دور از تعصب و احساس ، می‌تواند به اصلاح دانش ، نگرش و مهارت‌های خود اقدام کند.در مجموع انسان‌ها نیازمند انتقاد کردن و انتقادپذیری موثر و مثبت برای تکامل خود ، گروه و سازمان هستند. این نقد افراد ، سازمان‌ها و جوامع را به سوی تعالی سوق می‌دهد در حالی که نقد منفی ، روحیه خصومت و پرخاشگری و تضاد را گسترش داده و افراد و سازمان‌ها را به سوی عدم بهره‌وری از منابع انسانی و مادی و در نهایت نابودی آنها سوق می‌دهد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۱۸
مقداد ده نمکی